כיצד מתמודדים עובדים ומעסיקים עם מחלות בתקופת החורף?

by - 11:33


החורף והמחלות שמלוות אותו גובות מחיר יקר מבריאות העובדים ומהכנסות המעסיקים והתפוקה במשק. השפעת, הצינון, ושאר המחלות מאופיינים לא רק בשיעול, אף נוזל וחום, אלא גם בהיעדרויות תכופות מהעבודה.
צילום: יח"צ

לפני נתוני אתר משרד הבריאות (לשנים 2016-2017), רק כ- 20% מהאוכלוסייה בישראל הקפידה להתחסן בשנה שעברה נגד המחלה. הסברה ששפעת היא מחלה קלה העלולה להיות כרוכה במקרה הרע בהפסד של כמה ימי עבודה, לעיתים מונעת מאיתנו לצאת מהבית ולעמוד בתור אצל האחות ולהפקיר את הזרוע שלנו לכמה שניות של כאב.

על פי משרד הבריאות בדרך כלל אחוז החולים בשפעת מוערך בעונת החורף ב- 5%-15% מהאוכלוסייה. כלומר בין 400,000 ל-1.3 מיליון חולים בעונת החורף בשפעת בישראל. מספר האשפוזים הנובעים מסיבוכי שפעת בישראל מוערך בכעשרת אלפים בשנה. בעונה שחלפה דווחו לאגף 294 חולים במצב קשה (אשר הגיעו לטיפול נמרץ או הונשמו) ו-131 מקרי פטירה, רובם מעל גיל 65, אך כ- 15 מקרים של תחלואה קשה היו בין גילאי 1-4.

אנשים סימפטומתיים מתעקשים להגיע לעבודה מסיבות שונות ומשונות: יש כאלה שמגיעים כי אינם מקבלים תשלום על ימי מחלה, ישנם כאלה שפשוט "מכורים" לעבודה, אחרים מגיעים בשל תרבות ארגונית מסוימת, יש שמעדיפים לסבול קצת, על פני ה'פרצופים' של הבוס.
אך סיבה חשובה ככל שתהיה, אינה מצדיקה את הסיכון בהדבקה של הסביבה, החמרה או סיבוך. יתרה מכך, חשוב לזכור, כי העובדים המצוננים שמתעקשים להגיע לעבודה, הם אלו שיצטרכו לתת כתף ולחפות על היעדרותם של החברים, אם וכאשר אלו יידבקו בצינון וייאלצו להישאר בבית.

יש כמה דרכים פשוטות יחסית לצמצם את תחלואת העובדים ואת ניצול ימי המחלה ולשמור על רווחיות העסק. ד"ר ורד סימוביץ, מומחית ברפואת המשפחה, יו"ר החוג לטיפול בכאב של איגוד רופאי המשפחה, עושה לנו קצת סדר מבחינת ההבדלים העיקריים שבין הצטננות לשפעת, עוזרת לנו להבין טוב יותר מתי אנחנו מדבקים, מתי מומלץ להישאר בבית ומתי כדאי לגשת לרופא.

הצטננות/ התקררות (common cold)
אחת מהתופעות השכיחות בחורף, בקרב ילדים ומבוגרים כאחד, היא ההצטננות. הצטננות מאופיינת בתסמינים שמופיעים כאשר מערכת החיסון מגיבה לנוכחותם של פולשים זרים, המגיעים בצורת אלפי נגיפים קטנים הפולשים לגוף וגורמים לסימפטומים כמו: גודש באף, שיעול, נזלת, עיניים דומעות,כאב ראש ועוד. מעל 200 נגיפים שונים עלולים לגרום לתופעות הללו. חשוב לציין שהסימפטומים אינם נגרמים על ידי הנגיף עצמו, אלא הם חלק מתגובת הגוף אליו.
הסימן הראשון להתקררות הוא הרגשת דגדוג בגרון, אף נוזל והתעטשויות שמופיעים בסמוך לחשיפה לנגיף (בין יום אחד לשלשה ימים) . בהמשך בולט כאב גרון, שיעול, כאב ראש, חום נמוך ולעיתים גם ללא חום כלל, חולשה, כאבי שרירים וחוסר תיאבון. המחלה מידבקת בעיקר ב-2-4 הימים הראשונים, אך ההידבקות עשויה להיגרם גם לתקופה ארוכה יותר עקב המצאות הנגיף באף החולים במשך תקופה ארוכה.
גם אם ההתקררות לא נתפסת "כמחלה" שמצריכה ביקור אצל הרופא, תסמיניה יכולים להעיק על הגוף ולהקשות על השגרה היומיומית. היא כמובן יכולה להדביק, בטח ובטח אם מדובר בחללים סגורים כמו משרדים ובכך היא עשויה להעיק גם על השגרה של מי שעובד אתכם. 

שפעת (influenza)
היא מחלה נגיפית (ויראלית), של דרכי נשימה העליונות, המאופיינת בהתפרצות בעונת החורף, משפיעה על כל הגוף ונגרמת ע"י נגיף האינפלואנזה. הנגיף מועבר מאדם לאדם באמצעות דרכי הנשימה או באמצעות מגע עם חפצים או משטחים הנגועים בנגיף. יכולת ההדבקה המהירה בנגיף השפעת הופכת את מקום העבודה לחלל רווי וירוסים ולכר פורה עבור נדבקים נוספים. תקופת הדגירה של נגיף השפעת עומדת היא ימים ספורים בלבד ולאחר מכן מופיעים התסמינים האופיינים של המחלה כמו כאבי שרירים, חום, נזלת, שיעול, חולשה, צמרמורת ואף לעיתים כאבי ראש. בשפעת בדרך כלל יש חום גבוה שעולה באופן מהיר, חולשה כללית וכאבי שרירים. תסמיני המחלה יופיעו בדרך כלל בבת אחת. סיבוכים של שפעת שכיחים יותר בקרב אוכלוסיות בסיכון: מבוגרים מעל גיל 65, ילדים (במיוחד מתחת לגיל שנתיים), נשים הרות ואנשים בעלי מחלות כרוניות. סיבוך של מחלת השפעת יכולה להתבטא בברונכיטיס, סינוסיטיס ואף  דלקת ריאות וכתוצאה מכך אף אשפוז בבית חולים.

למרות הקושי להבדיל בין צינון ושפעת, כדאי לנקוט באמצעי זהירות שימנעו את התפשטותם של וירוסים אלה. חולים בשפעת או צינון מפיצים מיליוני חלקיקים נגיפיים באמצעות הריר, הרוק וכל מה שיוצא מהגרון והריאות שלהם (שיעול, התעטשות, מגע עם נזלת).

איך תקלו על עצמכם ותבריאו במהירות האפשרית?
קחו לעצמכם יום מחלה, או אפילו שניים, כדי לנוח ולאושש את הגוף. לרוב לא צריך יותר מזה כשמדובר בהצטננות "רגילה", אך המנוחה חיונית לגוף. חשוב לדעת: אנטיביוטיקה לא עוזרת במקרה של התקררות. היא נועדה למחלות חיידקיות!
יחד עם זאת, מבחר התרופות ללא מרשם שנועדו לטפל בסימפטומים של צינון ושפעת הוא עשיר ורב-גוני. ככלל מומלץ להתייעץ עם הרוקח ולשאול אותו על המוצר המתאים, אך ניתן לציין מספר מאפיינים משמעותיים לבחירה נכונה. לרבים חשוב שהתרופה תשפיע מהר ועל כן מומלץ לבדוק את מהירות ההשפעה של התרופה, יש לבדוק באילו תסמינים מטפלת התרופה, שכן ישנן תרופות להתוויות שונות ושמם לא תמיד מעיד על כך. כמו כן אם בכוונתכם להמשיך בפעילויות הדורשות עירנות כמו נהיגה תוך כדי לקיחת המוצר, חשוב לדעת האם המוצר פוגם בעירנות או לא.
על מנת להקל על מצבו של החולה, ניתן להעזר בתרופות שלא מצריכות מרשם, כמו אדויל קולד & סינוס, המקלה במהירות וביעילות על תופעות שפעת וצינון, המלווה בכאבים, חום וגודש באף, או נורופן צינון ושפעת וכד', וזאת מבלי לפגוע ביכולתו של הגוף להגן על עצמו או בעירנות.

כיצד תוכלו להימנע ממחלות החורף?
·         היגיינה אישית היא קריטית לשמירה מפני מחלות נגיפיות ובראשן השפעת: יש לרחוץ ידיים במים חמימים וסבון, לאחר כל ביקור בשירותים או לאחר שיעול או עיטוש.
·         יד על הפה: חשוב לחסום את הפה בעת עיטוש או שיעול, אם באמצעות המרפק או היד. אם עושים זאת עם היד, חוזרים שוב על רחצת הידיים.
·         אוורור המשרד: וירוסים יכולים לחיות במשטחים פתוחים עד שלוש שעות ועל כן חשוב לאוורר את חלל העבודה. גם אם אתם רגילים למיזוג אוויר מרכזי, פיתחו חלון גם בימים קרים כמה פעמים ביום כדי לאוורר את החדר. השתמשו במגבוני חיטוי לטובת ניקוי שולחנות המשרד, המחשב והטלפון.
·         לשלוח (או לוודא שבוצע) את כל העובדים להתחסן/לארגן חיסון מוסדי במועד שלפני החורף.
·         לכבד גם 1-2 ימי מחלה - בתשלום של המעביד.


חשוב לציין – אין צורך להגיע לרופא על כל צינון או שפעת. הסיכון להידבק במחלה אחרת במרפאה, כמובן גדול יותר, כך גם הסיכון להדביק אחרים...

ומתי בכל זאת רצוי לפנות לרופא?

         סימפטומים חמורים או ממושכים באופן יוצא דופן ומלווים בחום גבוה (מעל 39 מעלות)
         התפתחות של כאב סינוסים ושיניים
         הצטננות המלווה בכאבי אוזניים
         שיעול מחמיר, למרות שהסימפטומים משתפרים, או שיעול המלווה בליחה מוגלתית והתפתחות מוגלה בגרון
         הסימפטומים נמשכים מעבר ל-4 ימים ברציפות
         החולה סובל מקשיי נשימה, כאבים בחזה הקשורים בשיעול
ומה אם כבר חליתם בשפעת?
אין ספק שמחלת השפעת היא המדבקת ביותר בחורף ועלולה בקלות להפוך למגפה ואף להתדרדר לדלקת ריאות. אם אתם לא מרגישים טוב, הדבר הטוב ביותר שאתה יכולים לעשות הוא לבודד את עצמכם עד שהתסמינים ייעלמו. ברגע שמאתרים כי העובד חלה בשפעת, או מפתח תסמינים המעוררים חשד כזה, כדאי לשלוח אותו במהרה הביתה, מכיון שכל נגיעה שלו בידית הדלת, מתג האור, הכפתור במעלית, או בר המים, משאיר אחריו שובל וירוסים מדבקים, דבר אשר עשוי בוודאות להוביל לחולים נוספים במשרד. לעיתים מספר ימי מחלה של עובד אחד, יכולים למנוע את מחלתם של עובדים רבים אחרים בחברה.
כמו כן, מומלץ להימנע מלגעת בפה או באף, לשטוף את הידיים לעתים קרובות ולהשתעל או להתעטש לתוך הזרוע. חשוב כמובן גם להתחסן מפני שפעת. החיסון הזה עשוי להציל חיים, לא רק את חייכם אלא של כל מי שבא אתכם במגע.

לסיכום:
טיפול בגוף, מנוחה תוך בידוד ככל שניתן, הקלה באמצעות תרופות ללא מרשם ומעקב על ידי רופא בעת הצורך, הם הדרך לצלוח את השפעת ואת מחלות החורף בשלום.

חורף בריא!

You May Also Like

0 comments

תגובות