המדריך לצלקת

by - 20:24



בתאריך 22.2.17 יתקיים הכנס הבינלאומי הראשון לטיפול בצלקות.
טובי המומחים מאירופה ומארה"ב יגיעו לישראל על מנת להציג את הידע העדכני ביותר בתחום הטיפול בצלקות.
צילום: אפרת אשל


לקראת הכנס מצ''ב כמה עובדות בנושא צלקות
לרבים, צלקת רגילה היא משהו טריוויאלי, אבל כשמתפתחת צלקת לא תקינה, היא עלולה להפוך למטרד אסתטי ואף להשפיע על הדימוי העצמי. היא עשויה לגרד, להכאיב, להגביל את התנועה ולעיתים אף לגרום לבעיות שינה , דיכאון , חוסר בטחון והימנעות יום יומית.

מדוע מתפתחת צלקת ?
העור הוא האיבר הגדול ביותר בגוף האדם. הוא מכסה את הגוף כולו ויש לו שטח פנים של כ-2 מטר רבוע. עובי העור משתנה והוא נע בין 0.05 מ''מ ל -4 מ''מ, ואף יותר בכפות הידיים והרגליים כדי ששכבות העור יתפקדו כראוי העור חייב להישאר שלם ועל כן ניחן ביכולת ייחודית לרפא ולאחות את עצמו.

חרף החשיפה של העור לפגיעות יום יומיות כגון פציעות , חתכים, כוויות, ועוד,  תהליך הריפוי לפעמים משתבש. הגוף מייצר עודף קולגן מבלי שיהרוס את הקולגן המיותר, עודף הקולגן מתאגד על פני העור בצורה לא מאורגנת ונדחף כלפי מעלה ויוצר צלקת לא תקינה (אבנורמלית). הצלקת מוגבהת , אדומה , בולטת ונוקשה, ולעיתים אף כואבת ורגישה.

ישנם שני סוגים עיקריים של צלקת אבנורמלית
צלקת היפרטרופית – נשארת בגבולות הפצע המקורי , יש לה שוליים ברורים ופיגמנטציה. היא בדרך כלל אדומה , עבה ומוגבהת , והיא עלולה לגרד ולהכאיב. צלקת היפרטרופית בדרך כלל מתפתחת מספר שבועות לאחר הפציעה או הכוויה. צלקת מסוג זה עשויה להשתפר באופן טבעי בתהליך שלוקח שנה או יותר.

צלקת קלואידית- מתאפיינת בצמיחת יתר של רקמה צלקתית מעבר לגבולות הפצע. הצלקת קשה, עבה, מעוגלת ולא אחידה. בדרך כלל היא אדומה או כהה יותר בהשוואה לעור שסביב הצלקת. למרות שצלקת קלואידית יכולה להיווצר בכל גיל, היא נוטה להתפתח מהר יותר אצל צעירים ואנשים בעלי גוון עור כהה וסוג דם A .לעיתים תתפתח צלקת קלואידית מספר חודשים לאחר הפציעה . צלקת מסוג זה עלולה להחמיר במהלך היריון.

מיתוסים על צלקות
ולאורך השנים צמחו שלל רעיונות יצירתיים וסיפורי סבתא סביב צלקות. הנה מספר מיתוסים נפוצים, ומידע שיפזר את הערפל ויבהיר מהי עובדה ומהי המצאה.

חשיפה לשמש גורמת לצלקת להשתלב טוב יותר עם צבע העור
לא נכון. כל חשיפה לשמש ,גם הקצרה ביותר ,עלולה לגרום להיפר-פיגמנטציה (התכהות של העור), מה שגורם לצלקת לבלוט עוד יותר. כאשר מטפלים בצלקות מומלץ למרוח מוצר המכיל מסנן קרינה כדוגמת קלו-קוט UV.









עד החתונה זה יעבור
לא נכון, אך עם טיפול נכון זה עשוי לעבור. חשוב וגם יעיל יותר להתחיל לטפל בצלקת כבר בשלבים הראשונים להתהוותה. לאחר הטיפול בפצע עצמו (חיטוי, חבישה, הסרת תפרים ומילוי כל הוראה רפואית אחרת) יש לחכות שהפצע ייסגר ולא מפריש נוזלים כלשהם. האזור החלים למראית עין? לא כדאי להתמהמה: זה בדיוק הזמן להתחיל להאיץ את קצב החלמת הצלקת ולמנוע התפתחות צלקת בולטת.

אי אפשר למנוע התפתחות צלקת אבנורמלית
לא נכון. במהלך הריפוי הטבעי של העור מיוצר קולגן ונהרס עודף קולגן, ובסופו של תהליך נוצרת צלקת. כאשר תהליך זה משתבש, הקולגן העודף אינו נהרס ונוצרת צלקת בולטת, מוגבהת ולא יפה – צלקת אבנורמלית.

כל הצלקות מתבהרות ונעלמות בסופו של דבר
לא נכון. צלקות לא נעלמות לחלוטין ,אם כי ישנן צלקות שעם הזמן עשויות להתבהר בהדרגה.

צלקת אדומה היא סימן לצלקת שתישאר לתמיד
לא נכון. צלקת אדומה היא תוצאה של היווצרות כלי דם חדשים באזור העור שניפצע. אם האזור מודלק, יתכן שיתפתח זיהום וכתוצאה מכך יכולה להיווצר צלקת שתישאר לאורך זמן .

לאחר ניתוח פלסטי אין צלקות
לא נכון. ניתוח פלסטי הוא הליך כירורגי לכל דבר המערב פציעה של העור. העור יתחיל תהליך של ריפוי עצמי שבסופו תיווצר צלקת .

צלקות קלואידיות מתפתחות רק אצל צעירים
לא נכון. אמנם קיים סיכון גבוה יותר להתפתחות צלקת קלואידית בגילאים 10 עד 30 , אך צלקת כזו יכולה להתפתח גם בגיל מבוגר יותר .

לג'ינג'ים יש נטייה גדולה יותר לפתח צלקות
נכון. נטייה גנטית עשויה להשפיע על משך הזמן שייקח לפצע להחלים. אנשים בעלי עור כהה , או כאלה עם פיגמנטציה בעור, ג'ינג'ים או נמשים רבים, הם בעלי סיכון גבוה יותר לפתח צלקת אבנורמלית , במיוחד קלואידית.

You May Also Like

0 comments

תגובות