כיצד מזהים, מטפלים ומונעים כאב ראש כתוצאה ממתח

by - 19:27


חגים? כאב ראש אחד גדול
כיצד מזהים, מטפלים ומונעים כאב ראש כתוצאה ממתח

החיים בישראל עתירי קשיים ואתגרים: לימודים, קריירה, זוגיות, משפחה, מצב כלכלי ומצב בטחוני. כן, יש הרבה סיבות להרגיש מתוחים מדי פעם. אחת הסיבות המרכזיות למתח היא תקופת החגים: רשימת המטלות הבלתי נגמרת והצורך להתמודד עם ארוחות משפחתיות מרובות, יכולה להוביל למתחים, חרדות וכתוצאה מכך לכאבי ראש חוזרים ונשנים.
כאב ראש כתוצאה ממתח הוא הכאב ראש הנפוץ ביותר וסיבה נפוצה להפסד של ימי עבודה וביקור אצל רופאים. לכן יש לזהות את הכאב ולטפל בו ובמקביל לזהות ולטפל  בסיבות ללחץ וזאת על מנת למנוע הישנות הכאב.
זיהוי כאב ראש כתוצאה מלחץ
כאב ראש הנובע ממתח או מלחץ נגרם כתוצאה ממתח חוזר/קבוע בשרירי הכתפיים, הצוואר, הגולגולת והלסת. לעתים, קשורים הכאבים האלה למצבי עקה (סטרס), דיכאון או חרדה. כאבי ראש הנובעים ממתח, עשויים להתבטא כחגורת כאב העוטפת את הראש, כאב עמום – או כתחושת לחץ בגולגולת. הכאב עשוי להיות קל עד בינוני – ולהופיע משני צדי הראש. שכיחות הכאבים האלה משתנה: הם עשויים להופיע בתדירות קלה – כאירועים אקראיים בתקופות של מתח ולחץ או עומס פיזי/רגשי (כמו בחגים...), תדירות מתונה כאשר הם חוזרים ונשנים מספר פעמים בשבוע/חודש ובתדירות גבוהה של יותר מחמישה עשר ימים מדי חודש, ולהימשך בין חצי שעה לשבוע. כאשר הכאבים מופיעים בתדירות של חמישה עשר ימים בחודש ויותר, במשך מספר חודשים רצוף, הם מוגדרים ככאבים כרוניים, ומטופלים בהתאם.
מתח מועיל מול מתח מזיק
במקביל לטיפול בכאב הראש עלינו לטפל במתח שגרם לו, אך קודם כל עלינו לזהות אם מדובר במתח מועיל או מזיק. מתח נתפס לרוב כדבר שלילי מכיוון שעלול ליצור קשיים בתפקוד היום יומי ואף יכול להוביל לבעיות בריאותיות, אך עצימות נמוכה של מתח נפשי עשויה להוות דבר חיובי ומועיל שכן היא מניעה לפעולה, מאפשרת פעילות גופנית, התאמה, מוטיבציה, ותגובה לסביבה – גמישות תפקודית ומחשבתית.
In general, good stress is short-term and pushes you to accomplish greater things.מתח "מועיל" מאופיין בכך שהוא נמשך פרק זמן קצר.In these situations, you tend to have a lot of control over the outcome and the stress can motivate you. במצב של מתח מסוג זה, יש נטייה להיות בשליטה על התוצאה ויכולת לתעל את הלחץ למקומות טובים ונכונים, של השגת מטרות והצלחה. Bad stress can be short-term or long-term.מנגד, מתח "מזיק" יכול להתממש גם לטווח קצר וגם לטווח ארוך. Bad stress is often accompanied by feelings of helplessness because you don't have a lot of control over what's happening and you may begin to feel compressed or trapped.הוא מלווה לעתים קרובות בתחושות של חוסר אונים וחוסר שליטה על מה שקורה או עתיד לקרות ולכן, לעיתים קרובות, מלווה בתסמינים גופניים של מצוקה, דוגמת כאב הראש אך לעיתים קרובות גם כאב בטן, שלשולים, בחילות, דפיקות לב ועוד.
טיפול במתח ומניעתו
אחרי שזיהינו שמדובר בלחץ מזיק, עלינו לטפל בו על מנת למנוע תסמינים גופניים או נפשיים וכמובן למנוע הישנות שלו ושל כאבי הראש שליוו אותו. התמודדות עם לחץ ומתחים היא כמובן מורכבת ודורשת התייחסות רצינית, אך לפני שפונים לפסיכולוג, פסיכיאטר או פשוט מרימים ידיים ישנן מספר דרכים פשוטות להרגיע את עצמנו ולשלוט ברמת המתח היום-יומית.  :
·         פעילות גופנית : יוגה, הליכה בטבע, או כל דבר שגורם לכם להרגיש מצוין אחרי הפעילות ויעזור לשחרר אנרגיה מלחיצה. מחקרים רבים מראים כי פעילות גופנית, המייצרת רמות אנדורפין מוגברות, מגבירה ביטחון עצמי ומפחיתה מתח.
·         אכילה ושתייה מסודרת : אכלו ארוחות קטנות ומסודרות ושתו הרבה מים. אכילה לא מסודרת עלולה להוביל לירידה בריכוז וביכולת הקוגניטיבית.
·         שינה טובה: ודאו שאתם ישנים מספיק וכי השינה היא רצופה, מספקת ומרעננת. שינה טובה ממלאת מצברים ומחדשת תאים בגוף. בנוסף, שינה מגינה על המערכת החיסונית שלנו, עוזרת לנו לשלוט במשקל, מונעת דיכאון ומשפרת את הזיכרון.
·         גישה חיובית: שמרו על גישה חיובית, היו אופטימיים, שמרו על פרופורציות, קבלו את זה שיש דברים שאתם לא יכולים לשלוט עליהם והמשיכו הלאה.
·         You can turn on your favorite music while you wait or make phone calls to let people know you were unexpectedly caught in horrible traffic and are running late.שימוש בצמחים ותרופות מבוססות צמחים: משמשים להרגעה, ומהווים תחליף טבעי לתרופות מרשם עם פוטנציאל להתמכרות. ולריאן הוא אחד מהם. הוא מוכר כצמח המסייע בבעיות של לחץ וחרדה, שינה, אי-שקט, הרגעת מערכת העצבים ועוד. ישנן כיום בשוק תרופות ממקור צמחי, כדוגמת נרבן, העושות שימוש בצמח הוולריאן כמרכיב פעיל, לצד תמציות צמחים נוספות שהוכחו מחקרית כמשרים רוגע ביניהם פסיפלורה, תמצית אצטרובל וצמח הקרטגוס. כאשר אלו לא מקלים, יש לפנות להתייעצות עם רופא.
טיפול בכאב הראש
כאבי הראש הנובעים ממתח, ניתנים לטיפול ולהפגה בעזרת תרופות ללא מרשם, המבוססות על חומרים פעילים דוגמת איבורופן (אדוויל ומותגים אחרים), חומצה אצטילסליצילית (אספירין ומותגיו), או פרצטאמול (אקמול ודומיו). רוב הסובלים מכאבים יעדיפו את התרופה שעובדת הכי מהר ומאפשרת להם להמשיך לנהל את חייהם ללא הכאב. שילוב בין טיפול תרופתי לבין שינוי בהתנהלות היום-יומית יהיה יעיל יותר. בנוסף, יש מי שייעזרו גם בשיטות טיפול אלטרנטיביות, דוגמת מדיטציה, טיפול התנהגותי קוגניטיבי, ביו-פידבק, עיסוי ומתיחה עדינה של הצוואר, או טיפול המשלב קומפרסים חמים ומקלחות חמות.
אז בפעם הבאה שאתם מזהים את הסימנים ללחץ, עשו מה שצריך על מנת לנהל אותו כך שהוא יישאר ברמת מתח "מועיל" Now that you know how you can tell a difference between good stress and bad stress, you can work to harness it so that it serves your authentic self and manage it when necessary to protect your body, mind, and spirit from harm.וישרתםכ שיגן על הגוף והנפש שלכם מפני נזק ולא יגרום לכאבי ראש או בעיות בריאותיות אחרות. ובחגים...קחו הכל בכיף, בנחת, מתוך כוונה של הנאה ומיצוי זמן האיכות עם המשפחה הגרעינית והמורחבת יחד עם שמירה על אכילה מאוזנת. חופשה נעימה ובריאות שלמה!.  How do you normally cope with stressful situations?

You May Also Like

0 comments

תגובות